Sweat the small stuff

Elk begin van activiteit blokkeert al door de gedachte aan de enorme klus die wacht. Het lesgeven aan deze 30 schatjes is al meer dan een normaal mens aankan; maar dat ziet de directie niet. Laat staan het bestuur of de inspectie; die kijken alleen naar cijfertjes.

En dan moet het ook nog anders…. beter!
We willen het zelf ook wel beter doen, maar waar moeten we beginnen?
Dat laatste is vaak het probleem. Een verandering of verbetering lijkt vaak een onoverkomelijk grote berg. Er zijn zoveel aspecten en gedragingen waar we mee aan de slag moeten dat dit het hele proces tegenhoudt.

“Als je geen bergen kunt verzetten, begin dan maar met een heuveltje”

De cultuur en de verantwoordingsbehoefte binnen het onderwijs helpt hier niet bij. We willen namelijk eerst een volledig plan maken, waarbij aan alle aspecten is gedacht. waar de verantwoording in is opgenomen en waarin vooral zichtbare en ambitieuze doelen zitten.

Vaak is dit helemaal niet mogelijk, maar zit de verbetering in kleine stapjes. In de aanpassing van dagelijks handelen en dagelijkse gewoonten.
Het gaat er tenslotte om dat er een verbetering komt in de klas. In plaats van frustratie in het hoofd van de leerkracht omdat ze een volledige transitie in één keer moeten overzien.

 

http://www.ted.com/talks/rory_sutherland_sweat_the_small_stuff?utm_source=tedcomshare&utm_medium=email&utm_campaign=tedspread

LeerKracht is een methode die momenteel heel populair is. Eén die zegt juist vanuit de kleine verbeteringen te werken. Toch klopt dat maar ten dele. De impact van LeerKracht op de hele schoolorganisatie met de bordsessies, de pizzasessies en de ‘spelregels’, die daarmee samenhangen, maken het invoeren van deze werkwijze meteen weer groot.

Natuurlijk is er een visie, een einddoel en een plan. Maar alsjeblieft…… begin bij het begin. Leerkrachten moeten zelf aan de slag kunnen. Kijk naar je eigen handelen en het leerproces van de kinderen en probeer.

Datgene dat werkt behoudt je en deel je met je collega’s en dat wat niet werk beschouw je als een leerzaam experiment. Ongeacht alle mooie plannen en verbetertrajecten is het (de ruimte voor) die onderzoekende houding die ervoor zorgt dat het onderwijs verbetert.

Begin met kleine stapjes, maar doe iets! Want als je geen bergen kunt verzetten, begin dan maar met een heuveltje.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *